A HONLAP AZ INFORG-M&M FILM KFT. ÉS AZ M&M FILM KFT. KÖZÖS HONLAPJA

Polaroidok

yes (ahomány)2
YES
2016-03-11
003018_240_240_fi_kiem
Csillaghálóban
2016-03-11
Mutasd az összeset

Polaroidok

a3027646586_10

kísérleti kisjátékfilm, 13 perc (2015)

 

A Polaroidok című film Simon Márton azonos című verseskötetének adaptációja. Simon az elmúlt években elindult fiatal költőgeneráció egyik legeredetibb tagja. Eddig két kötete jelent meg (Dalok a magasföldszintről, L'Harmattan; Polaroidok, Libri), a slampoetry mozgalom révén versei és verseskötetei a kortárs lírában szokatlanul széles közönség körében kerültek kultikus státuszba. A Polaroidok ötszázharminc töredékes szövegből, a köznyelvet lírai momentumokká alakító „mikro-versből” áll, amelyek a köteten belül cím nélkül, egyszerű számozással követik egymást. Ezek a számozott töredékek nem sorrendbe állítva lettek a kötetbe szerkesztve, ehelyett szétszórt, mellérendelő módon felépülő, montázsszerű sorozatot alkotnak, amivel a szövegek közötti szabadon ugrálás felé terelik az olvasót. Általában egy, vagy néhány szavas (pl.: 318. Puha; 123. Egy szál krémben) maximum két-három mondatos (pl.: 326. Egyik bűntudatot a másikért / mint újratelepíteni egy kertet) rövidversek követik egymást. A Polaroidok versei egyszerű, rövid impressziókba csomagolják a hétköznapok árnyalatait. A Polaroidok filmváltozata a kötet töredékességét követi: a szövegek fekete alapon megjelenő, egyszerű tipográfiájú inzertekként tagolják a mozgóképet. Minden szövegre egy-egy legalább öt, maximum 30 másodperces filmtöredék felel, ezzel létrehozva önálló szöveg-film egységeket. A film összesen 20 perces lenne, körülbelül 50-60 szöveget tartalmazna. A szövegek és a rá „válaszoló” filmtöredékek között a montázs révén létrejövő feszültség hozza létre a Polaroidok sajátságos hatását. Ez a hatás a korai némafilmekből ismerős szöveginzertes dramaturgiát idézi, ám itt nem párbeszédek, vagy narratív elemek épülnek történetté, hanem lírai töredékek hoznak létre egy teljesen non-narratív sorozatot. A mozgókép-egységek nem egyszerűen csak illusztrálják a szövegeket, gyakran semmilyen megragadható kapcsolat nincs a nyelvi és képi egységek között (pl.: szöveg: 318. Puha. / erre válaszoló film: egy erdei tisztás képe egy amatőr filmről.) Ezzel az asszociációs montázzsal ellentétben több olyan szöveg-kép pár lenne, ami ténylegesen megmutatja azt, amit a szöveg takar (pl. 102. Tej / egy pohár tej képe) A felhasznált filmanyag nagy része talált felvétel lesz: super 8-as filmek, leginkább családi felvélek, illetve egyéb, az elmúlt években általunk összegyűjtött tekercs (oktatófilm, természetfilm, western.) A másik típusú képek szintén talált felvételek, a nyolcvanas-kilencvenes évekből származó, rossz minőségű családi HI8-as videofelvételek lesznek. Ezekhez fognak észrevétlenül illeszkedni az általunk készített super8-as snittek, amik a mindennapi életet egyszerűen rögzítő dokumentum-felvételek lesznek (otthoni jelenetek, tárgyak, házak, utcák, metró stb.) A felhasznált felvételek bizonyos részét kémiai anyagokkal fogjuk kezelni, amellyel izgalmas roncsolt, néhol absztrakcióba hajló hatást lehet elérni. Ezt a celluloid-megmunkáló technikát korábban sikeresen használtam a Light-Sleep, Look Inside The Ghost Machine című filmjeimben. A képek és szövegek által kirajzolt egységes ívet a film hangkulisszája fogja megteremteni: a zörejek, zajok folyamatos jelenléte (sound design: Lukács Péter Benjámin), illetve a finoman a háttérben húzódó minimalista zene (zeneszerző: Horváth Ádám Márton) teremti meg. A Polaroidok a magyar kísérleti film lírai vonalába illeszkedve gondolja tovább a költészet és film viszonyát, egy kortárs verseskötet adaptációjának – eddig itthon ismeretlen – gyakorlatával.

Stáblista

Rendező Lichter Péter
Producer Muhi András, Mécs Mónika
Vágó Lichter Péter
Szereplők Amatőrök
Hangmérnök Lukács Péter Benjámin
Zeneszerző Horváth Ádám Márton
Operatőr Szécsényi-Nagy Loránd , Gerencsér Dávid, Papp Gábor, Lichter Péter, Reisz Gábor, Rév Marcell
Gyártásvezető Alföldi Nóra
Felvételvezető Ascher Irma

Fesztiválszereplések

Haverhill Experimental Film Festival, USA, 2015
Transient Visions, USA, 2015
Silver Eye Award nomination, Jihlava IDFF, 2015